Sleva na jízdném pro 3. stupeň invalidity
Od 1. 7. 2022 platí 50 % sleva na jízdném ve veřejné hromadné dopravě pro osoby, které jsou ve 3. stupni invalidity. Slevu lze uplatnit jak v dopravě železniční, tak i autobusové. Sleva se uplatňuje prostřednictvím QR kódu, který lze získat na webových stránkách České stránky sociálního zabezpečení www.cssz.cz. Bližší podrobnosti najdete na odkaze: https://www.youtube.com/watch?v=jpMm_l95Hv4.
Pokud se Vám nepodařilo QR kód stáhnout, zajděte na Okresní správu sociálního zabezpečení (OSSZ) a požádejte o QR kód v PDF dokumentu přímo na tomto pracovišti. Doporučujeme, abyste nejprve kontaktovali OSSZ telefonicky. Je možné, že některá pracoviště OSSZ o slevě na dopravu pro osoby ve 3. stupni invalidity ani nevědí. Nenechte se odradit a případně úřednici vysvětlete, ať si vše zjistí na centrále ČSSZ.
Může se vyskytnout potíž s uplatněním slevy přímo u dopravců, protože někteří dopravci nemají čtečky QR kódu. Toto je však jejich problém. NRZP (národní rada osob se zdravotním postižením) byla ujištěna Ministerstvem dopravy ČR, že dopravci jsou plně o slevě a jejím prokazování informováni. Nárok na slevu se prokazuje QR kódem buď v mobilní aplikaci, nebo PDF dokladem a občanským průkazem. Je nezbytné, abyste se nedali a slevu požadovali.
Pokud nastane situace, že Vám dopravce nebude chtít uznat slevu na jízdném, zkuste okamžitě volat příslušnou linku CENDIS www.cendis.cz, případně si vyžádejte číslo vlaku nebo autobusového spoje, jméno řidiče nebo průvodčího a podejte stížnost na příslušnou dopravní společnost, případně emailem na CENDIS. Pravděpodobně jde pouze o to, že dopravní společnosti ještě důkladně neproškolily všechny svoje pracovníky.
Na internetových stránkách CENDIS i ČSSZ jsou uvedeny informace pro cestující týkající se slev pro osoby invalidní ve 3. stupni. Informační pomoc při nesnázích spojených s prokazováním slevy, případně s dalšími otázkami, podle těchto informací poskytují pracovníci „Oddělení zákaznické podpory“ CENDIS, které je možné kontaktovat na e-mailu info@oneticket.cz nebo na telefonu +420 222 266 755. Tato služba je k dispozici 24 hodin denně 7 dní v týdnu.“
